Dette er det første nyhetsbrevet som det utdanningshistoriske nettverket i Norge sender ut. Sverige har hatt sitt “utbildningshistoriske utskick” i flere år, og nå aper vi etter.
I dette nyhetsbrevet vil du finne informasjon om det som rører seg i det utdanningshistoriske miljøet i Norge. Det kan være nyheter om arrangement, stillingsutlysninger, publikasjoner, populærvitenskapelig formidling og lignende. Nyhetsbrevet blir ikke bedre enn de tipsene vi får, så vi anbefaler alle å sende inn tips om store og små nyheter fra sine fagmiljø. Har du tips til saker til neste nyhetsbrev? Send en mail til elise.djupedal (a) ntnu.no.
Etablering av et utdanningshistorisk nettverk i Norge
Ideen om å lage et utdanningshistorisk nettverk ble født rundt lunsjbordet på den Nordiske utdanningshistoriske konferansen i Aalborg i mai 2022. September samme år møttes over 50 personer opp da den første nettverkssamlinga fant sted i Anna Sethnes auditorium på USN i Drammen. Les mer om nettverkets aktiviteter her.
Utdanningshistorisk konferanse 20.-21. april 2023
20.-21. april 2023 arrangerer det utdanningshistoriske nettverket sin første konferansen i Norge. Konferansen finner sted i Drammen. Johannes Westberg (Universitetet i Groningen), Mette Buchardt (Aalborg universitet), Jenny Andersson (Uppsala universitet) og Lars Kirkebøen (SSB) er bekreftet som keynotes. Frist for innsending av abstract er 1. mars 2023. Påmelding har åpnet. Meld deg på og les mer her.
NERA på Oslomet 15.-17. mars 2023
15.-17. mars 2023 arrangeres den nordiske utdanningskonferansen (NERA) på Oslomet i Oslo. Årets tema er “Digitalisering og teknologi i utdanning”. Les mer på NERAs side og Oslomets side. Frist for innsending av abstract er 15. november 2022.
Førsteamanuensis i utdanningshistorie ved NTNU
Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU lyser ut en fast stilling som førsteamanuensis i utdanningshistorie. Søknadsfrist 15. november.
Historiekrig i skolen – kampen om framtida
Det blir filmvisning av “The revisionaries” og popcorn på Helga Engs hus på UiO 25. oktober kl. 15. Inga Bostad (UiO) ønsker velkommen, Brit Marie Hovland (VID) innleder om historiekrig i skolen og Kim G. Helsvig (Oslomet) og Asle Toje kommenterer.
Boklansering av “The politics of comprehensive school reforms: cleavages and coalitions”
Katharina Sass´ (UiB) nyutgitte bok om skolereformer i Norge og Tyskland fra 1954 til 1979 bokbades 11. november kl 1700 (norsk tid). Johannes Westberg (Universitet i Groningen), Jane Gingrich (Universitetet i Oxford) og redaktør Terry Moe deltar. Registrer deg her hvis du vil delta på Zoom.
Utdanningshistorisk formidling i offentligheten
- Hege Roll Hansen m.fl diskuterer den nye læreplanen i historie under tittelen “Hva skal vi med historiefaget?” i VG i august.
- Kirsten Sivesind problematiserer PISAs innflytelse i teksten “PISA gjør ingen forskjell”. Hun spør om det vil gjøre en forskjell om Norge trekker seg ut av PISA? Elise Farstad Djupedal svarte Sivesind med kronikken “PISA-politikk på timeplanen“, der hun viser hvordan PISA-politikken har endra timeplanene i grunnskolen etter år 2000.
- Kirsten Sivesind ble også intervjuet i Khrono om kunnskapsbasering av skolereformer. Mer presist hvilke type referanser byråkrater bruker når de skriver fram skolereformene.
- Merethe Roos og Kim G. Helsvig kritiserer kunnskapsøkonomien, og spør “hva vi ønsker å oppnå med i utdanning?” i VG i september
- Kim G. Helsvig er også aktuell i A-magasinet i saken “I prestisjens selskab” om Det Norske Videnskaps-Akademi (DNVA).
Aktuelle publikasjoner
- Enebakk, Vidar (2022). Christopher Hansteen: vitenskapsdyrker og polarforsker. Pax forlag.
- Farstad Djupedal, Elise (2022). På skuldrene til de minste – grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida. Nytt norsk tidsskrift 1/22
- Helsvig, Kim G. (2022). Kunnskapssamfunnet og nasjonen – den internasjonale vendingen. Nytt norsk tidsskrift 1/22
- Innset, Ola (2022). Metahistory as public history: on introducing metahistorical perspectives in events about events. History.
- Karseth, Berit, Kirsten Sivesind & Gita Steiner-Khamsi (2022, red.). Evidence and expertise in nordic education policy: a comparative network analysis. Palgrave Macmillian.
- Larsen, Jesper Eckhardt Larsen, Barbara Schulte & Fredrik Thue (2022, red.). Schoolteachers and the nordic model: comparative and historical perspectives. Taylor & Francis.
- Roos, Merethe (2022). Å forstå fortiden og formidle for framtiden: Historisk kunnskap for lærerutdanningen. Universitetsforlaget.
- Sass, Katharina (2022). The politics of comprehensive school reforms: cleavages and coalitions. Cambridge university press.
- Schaanning, Espen (2022). En annerledes skole er mulig: nye intervensjoner i skolefeltet. Kolofon.
- Tröhler, Daniel, Bernadette Hörmann, Sverre Tveit & Inga Bostad (2022, red.). The nordic education model in context: historical developments and current renegotiations. Routledge.
Bildekreditt: Blussuvold skole i Trondheim i 1965 (Trondheim byarkiv)
Leave a Reply